
 
 

 
 

 

 

 

 

SECOND SECTION 

 

 

 

 

 

 

 

 

CASE OF UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY 

 

(Application no. 64520/10) 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

3 December 2013 

 

 

FINAL 

 

03/03/2014 
 

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

 





 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 1 

In the case of Ungváry and Irodalom Kft v. Hungary, 
The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Guido Raimondi, President, 

 Işıl Karakaş, 

 Peer Lorenzen, 

 András Sajó, 

 Nebojša Vučinić, 

 Helen Keller, 

 Egidijus Kūris, judges, 

and Stanley Naismith, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 5 November 2013, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 64520/10) against the 

Republic of Hungary lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Hungarian national, Mr Krisztián Ungváry and a 

limited liability company, Irodalom Kulturális Szolgáltató Kft (“Irodalom 

Kft”), on 31 October 2010. 

2.  The applicants were represented by Ms A. Csapó, a lawyer practising 

in Budapest. The Hungarian Government (“the Government”) were 

represented by Mr Z. Tallódi, Agent, Ministry of Public Administration and 

Justice. 

3.  The applicants alleged, in particular, that the civil proceedings for 

defamation brought against them and the order to pay compensation for 

non-pecuniary damage had breached their right to freedom of expression. 

4.  On 20 February 2012 the application was communicated to the 

Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of 

the application at the same time (Article 29 § 1). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The first applicant was born in 1969 and lives in Budapest. The 

second applicant, Irodalom Kft, is a Hungarian limited liability company, 

with its seat in Budapest. 



2 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

6.  Mr Ungváry is a well-reputed historian specialised in 20th century 

Hungarian history including State security under the Communist regime. 

Irodalom Kft is the publisher of the literary and political weekly Élet és 

Irodalom. 

7.  On 18 May 2007 Élet és Irodalom published a study (entitled The 

Genesis of a Procedure – Dialógus in Pécs) written by Mr Ungváry. The 

article dealt with the actions of the security service against a spontaneous 

student peace movement (“Dialógus”) active in Pécs and elsewhere in the 

country in the 1980s. The author stated inter alia that: 

“... the Dialógus-affair had demonstrated ... how closely the Ministry of the Interior 

and the ‘social organisations’ – which had taken over some State-security functions 

covertly, in case of necessity – had been intertwined”. 

8.  The lead of the article pointed out that the recent scandals exposing 

former agents acting for the party-State’s security system covered up the 

fact that most reporting for that system had been done through accidental, 

social or official contacts (as had been the case with a Mr K., a judge of the 

Constitutional Court at the material time, elected by Parliament), rather than 

by actual agents. 

The lead contained the following passage: 

“From the perspective of informing (besúgás) and repression (megtorlás), 

Officer J. W. ... and the nine “official contacts” (hivatalos kapcsolat) proved to be a 

lot more important ... [in the Dialógus-affair], [these official contacts including] 

Mr K. (today judge of the Constitutional Court)... Their respective responsibilities are 

of course different.” 

The author argued that Mr K., without being an actual agent, 

“... was in regular and apparently collegial (kollégiális) contact with the State 

security, quite often anticipating and exceeding its expectations” ... “and as an official 

contact, he was busy as an informant (besúgó) and demanding hard-line policies”. 

The writing made reference to the role of further contemporary public 

figures, amongst others the Prime Minister, a member of the European 

Economic and Social Committee, a former Member of Parliament and a 

university professor. 

9.  In the article, Mr Ungváry relied, inter alia, on documents available in 

the Historical Archives of the State Security Service archived as a “strictly 

confidential action plan”. Referring to the above material, he described the 

role played by leaders of Pécs University – including Mr K., deputy 

secretary of the local party committee between 1983 and 1988 – in assisting 

the security operations. 

Mr Ungváry characterised Mr K.’s attitude in the Dialógus case as that of 

a “hardliner”, in comparison to other “social contacts”. He recalled that 

Mr K. had ordered the removal of Dialógus’s poster, saying that “the 

country did not need such an ... organisation [i.e. Dialógus]”, and that he 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 3 

had reproached a candidate in the Communist youth organisation’s elections 

for having been supported by Dialógus. 

10.  In its next issue of 25 May 2007 Élet és Irodalom published Mr K.’s 

statement written in response to the disputed article, denying the allegations. 

11.  On 27 May 2007 a television channel broadcast an interview with 

Mr Ungváry about the article published in Élet és Irodalom. He reiterated 

his argument that in the previous political system most reporting had been 

done through accidental, social or official contacts. He argued that 

providing information, writing reports or removing posters would have 

qualified as agent activities, and Mr K. had been responsible for at least one 

of them. He called the latter ‘trash’. 

Mr K. initiated proceedings with a view to obtaining a rectification in the 

press, refuting the applicants’ allegations. His claim was sustained by the 

courts and the second applicant published a rectification on 

22 February 2008. 

12.  In April 2008 a reference book co-authored by Mr Ungváry was 

published outlining the history of the Communist State security and 

including a chapter with the full version of the article published in Élet és 

Irodalom. 

13.  On 30 April 2008 an interview with Mr Ungváry appeared on an 

internet news portal concerning the release of the book, where he called 

Mr K. “a party secretary writing mood reports”. 

14.  Mr K. filed a criminal complaint against Mr Ungváry on charges of 

libel. In the course of the ensuing proceedings the latter apologised for 

having called him ‘trash’ in the television interview. 

The second-instance criminal court was of the view that the statements in 

question constituted opinions. Mr Ungváry was acquitted on 

25 February 2010. 

15.  Meanwhile, Mr K. filed a defamation action against both applicants. 

On 9 February 2009 the Budapest Regional Court found that Mr Ungváry 

had infringed Mr K.’s personality rights through his statements made in the 

study published in Élet és Irodalom, the television interview and the book. 

The second applicant was found to have violated Mr K.’s personality rights 

through publishing the study. The court relied on section 84(1) of the Civil 

Code. 

16.  Relying in essence on the findings of fact established in the 

rectification proceedings (see paragraph 11 above), the court established 

that Mr Ungváry and the publisher had disseminated false and unproven 

statements tarnishing the reputation of Mr K. by maintaining that the latter 

had acted as a quasi-agent during the Communist regime, been an informant 

of and collaborated with the State security, reported to them and carried out 

their orders, and been a “hardliner” in 1983. 



4 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

The court further found that Mr Ungváry had falsely interpreted Mr K.’s 

political criticism towards a candidate in the Communist youth 

organisation’s elections as an action motivated by the State security. 

17.  The court ordered Irodalom Kft to pay 1,000,000 Hungarian 

forints (HUF) (approximately 3,500 euros (EUR)) in respect of the article 

published in Élet és Irodalom. Mr Ungváry was ordered to pay 

HUF 2,000,000 (EUR 7,000) in damages. 

18.  On appeal, on 13 October 2009 the Budapest Court of Appeal 

reversed this judgment and dismissed Mr K.’s action, holding that the 

impugned statements were value-judgments with sufficient factual 

background. However, it found that Mr Ungváry had violated Mr K.’s right 

to honour by calling him ‘trash’. This part of the judgment became final. 

19.  On Mr K.’s petition for review, on 2 June 2010 the Supreme Court 

reversed the second-instance decision as to the remainder of the case. It 

found for Mr K., ruling that his personality rights had been violated by the 

false impression, given by the article in question, that he had been a quasi-

agent and an informant during Communist times, collaborated as an ‘official 

contact’ with the State security and written reports for them, countered the 

youth organisation official’s election on the secret service’s instigation and 

demanded hard-line policies in 1983. 

The court held that the article had not presented fact-driven conclusions 

of a historical research but mere defamatory and unsubstantiated statements 

about Mr K. It further affirmed that the applicants had been required to 

prove the truth of these allegations but had provided no such factual 

background. 

The Supreme Court observed that there was no evidence that Mr K.’s 

report within the party hierarchy on the Dialógus-affair had been written on 

the commission, instruction or expectation of the Ministry of the Interior. 

The judgment contained in particular the following passages: 

“The concept of the author of the impugned article is in essence that, during [the 

Communist] regime, the so-called ‘official contacts’ also played an important role in 

the State security’s activities, in addition to the [actual] agents. It is probably true that 

the Ministry of the Interior indeed considered certain [officials] as ‘official contacts’. 

It can also be assumed that some of them occasionally cooperated with the State 

security as ‘official contacts’, that is, carried out State-security tasks, surveyed, 

reported – in other words, were active in the manner described by the author as 

‘unambiguously incarnating the activities of an agent’. However, it is not possible to 

deduce from this potentiality the general conclusion that every single [official] acted 

as an ‘official contact’; consequently, in the absence of proven facts, it is not 

acceptable to qualify all potentially available personalities [i.e. Communist party 

secretaries] as ‘official contacts’ actually cooperating with the State security. Public 

opinion condemns those persons who cooperated with the State security, even if they 

do not fall within the actual category of ‘agent’ or ‘informant’. Therefore, if someone 

is characterised, without a proper ground, as actually having carried out such 

activities, this violates that person’s reputation, according to public opinion. ... 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 5 

However, [Mr Ungváry] has committed breaches of law also in addition [to the 

authoring of the article], which themselves have justified – although all the breaches 

have originated in the article published in Élet és Irodalom – the plaintiff’s claim for 

non-pecuniary damage. In respect of the statements made in [the television broadcast] 

and the book, the Supreme Court establishes the further, reasonable non-pecuniary 

damage due to the plaintiff in the amount of 1,000,000 Hungarian forints.” 

20.  The Supreme Court ordered the applicants, jointly and severally, to 

pay damages in the amount of 2,000,000 Hungarian forints (HUF) 

(approximately 7,000 euros (EUR)) and accrued interest, whereas 

Mr Ungváry had to pay another HUF 1,000,000 (EUR 3,500) and accrued 

interest (see paragraph 19 above). The legal costs to be borne by the 

applicants amounted to approximately EUR 3,300, not including the 

applicants’ own legal expenses. The plaintiff’s claim as to an obligation on 

the side of the respondents to publish a compensatory statement was 

rejected as having been inadequately formulated. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

21.  Act no. XX of 1949 on the Constitution (as amended and as in force 

at the material time) provides as follows: 

Article 59 

“(1) In the Republic of Hungary everyone shall have the right to good reputation, 

the inviolability of his home, and the protection of privacy and personal data.” 

Article 61 

“(1) In the Republic of Hungary everyone shall have the right to freedom of 

expression and to receive and impart information of public interest.” 

22.  Act no. IV of 1959 on the Civil Code provides, in so far as relevant, 

as follows: 

Section 75 

“(1) Personality rights shall be respected by everyone. Personality rights are 

protected by law.” 

Section 78 

“(1) The protection of personality rights shall also include the protection of good 

reputation. 

(2) In particular, the statement or dissemination of an injurious and untrue fact 

concerning another person, or the presentation with untrue implications of a true fact 

relating to another person, shall constitute defamation.” 



6 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

Section 84 

“(1) A person whose personality rights have been infringed may bring the following 

civil law claims, depending on the circumstances of the case: 

a) a claim that the court establish that an infringement has taken place; 

b) a claim that the infringement be discontinued and the perpetrator be prohibited 

from further infringement; 

c) a claim that the perpetrator be ordered to give satisfaction by making a 

declaration or in any other appropriate manner and, if necessary, this be made 

adequately public by or at the expense of the perpetrator; 

d) a claim that the prejudicial situation be terminated, and that the situation prior to 

the infringement be restored by or at the expense of the perpetrator; 

e) a claim for damages under the rules of civil law liability.” 

23.  The Preamble of Act no. II of 1986 on the Press provides as follows: 

“The Constitution of the Republic of Hungary guarantees the freedom of the press. 

Everyone shall have the right to express his views or publish his works in the press if 

they do not violate the constitutional order of the Republic of Hungary.” 

24.  Act no. III of 2003 on the Disclosure of the Secret-Service Activities 

of the Former Regime and the Establishment of the Historical Archives of 

the State Security Service provides as follows: 

Section 4 

“(1) The Archives authorises a scientific research if the researcher has fulfilled the 

conditions laid down in [the Act], submits his detailed research plan and his list of 

publications, if any. The researcher may have access to the documents stored in the 

Archives within the limits prescribed in subsections (2) and (3); and use them 

according to the rules concerning the handling of information for the purposes of 

scientific research, contained in the [relevant law].” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

25.  The applicants complained that, by concluding that they had 

committed defamation and imposing non-pecuniary damages on them, the 

Supreme Court had infringed their right to freedom of expression as 

provided in Article 10 of the Convention, which reads as follows: 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 7 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent states from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

26.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

27.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  Whether there has been an interference 

28.  The Court notes that it has not been disputed by the Government that 

there was an interference with the applicants’ right to freedom of 

expression. 

The Court reiterates that an interference with the applicants’ rights under 

Article 10 § 1 will infringe the Convention if it does not meet the 

requirements of paragraph 2 of Article 10. It should therefore be determined 

whether it was “prescribed by law”, whether it pursued one or more of the 

legitimate aims set out in that paragraph and whether it was “necessary in a 

democratic society” in order to achieve those aims. 

2.  “Prescribed by law” 

29.  The Court observes that the measure complained of was based on 

sections 75, 78 and 84 of the Civil Code, the accessibility and foreseeability 

of which have not been contested. It is therefore satisfied that it was 

“prescribed by law”. Moreover, this has not been disputed by the parties. 



8 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

3.  Legitimate aim 

30.  The Court considers that it is generally for the national courts to 

determine the facts bearing on the litigation, and finds no reason to depart 

from the Hungarian courts’ conclusion that the impugned statement was 

capable of affecting the plaintiff’s reputation. Consequently, it is satisfied 

that the interference pursued a legitimate aim, namely the protection of the 

reputation or rights of others. 

4.  Necessary in a democratic society 

a.  The parties’ submissions 

i.  The Government 

31.  The Government argued that a distinction needed to be made 

between statements of facts and value judgments. They relied on the 

Contracting States’ margin of appreciation to establish whether a statement 

amounted to a statement of fact or a value-judgment which was not 

susceptible to proof. They endorsed the domestic courts’ argument that the 

impugned expressions in the present case were not “qualifying adjectives in 

connection with the plaintiff’s person” but “untrue statements of facts” 

injurious to the plaintiff’s reputation. 

32.  The Government drew attention to the domestic courts’ findings that 

the manifestly defamatory statements made in relation to Mr K.’s activities 

had overstepped the bounds of journalistic freedom enjoyed vis-à-vis public 

persons. 

33.  They also submitted that the applicants had been sanctioned under 

the provisions of the Civil Code and forbidden from further infringements, 

obliged to publish the operative part of the judgment in the media and to 

pay compensation. Thus, in the Government’s view, the sanctions imposed 

had not been disproportionate, especially as they were of a civil rather than 

a criminal character. 

ii.  The applicants 

34.  The applicants submitted that the interference with their right to 

freedom of expression as a result of the sanctions imposed on them by the 

domestic courts was not necessary in a democratic society. 

They maintained, firstly, that by publishing the impugned article in a 

weekly journal, they had intended to draw attention to the public issues 

relating to the role of key players in the previous regime, in the present case 

a former deputy secretary of the local party committee, then a Constitutional 

Court judge. 

35.  The applicants also emphasised their role as a historian and publicist 

and as a publishing company in a pluralistic society; they considered that, as 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 9 

such, they had a duty to disseminate information on matters relating to the 

understanding of the country’s past. 

They asserted that the impugned statements were directed against Mr K., 

who as a Constitutional Court judge should have accepted that he attracted 

public scrutiny in connection with his activities during the Communist rule. 

36.  The applicants stated, further, that the statements in the article were 

value-judgments based on facts. They contested the domestic courts’ 

reasoning that the statements had disseminated untrue facts about Mr K. 

Lastly, they argued that the sanctions imposed on them had been 

excessive and susceptible to obstructing the discussion on the collaboration 

of public officials with the previous regime. 

b.  The Court’s assessment 

i.  General principles 

37.  The test of “necessity in a democratic society” requires the Court to 

determine whether the interference complained of corresponded to a 

“pressing social need”. The Contracting States have a certain margin of 

appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in 

hand with European supervision, embracing both the legislation and the 

decisions applying it, even those given by an independent court. The Court 

is therefore empowered to give the final ruling on whether a “restriction” is 

reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10 (see, 

among many other authorities, Perna v. Italy [GC], no. 48898/99, § 39, 

ECHR 2003-V; and Association Ekin v. France, no. 39288/98, § 56, ECHR 

2001-VIII). 

38.  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take 

the place of the competent domestic courts but rather to review under 

Article 10 the decisions they have taken pursuant to their power of 

appreciation (see Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 45, 

ECHR 1999-I). This does not mean that the supervision is limited to 

ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 

reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at 

the interference complained of in the light of the case as a whole, including 

the content of the comments held against the applicants and the context in 

which they made them (see News Verlags GmbH & Co. KG v. Austria, 

no. 31457/96, § 52, ECHR 2000-I). 

39.  In particular, the Court must determine whether the reasons adduced 

by the national authorities to justify the interference were “relevant and 

sufficient” and whether the measure taken was “proportionate to the 

legitimate aims pursued” (see Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, 

§ 70, ECHR 2004-VI). In doing so, the Court has to satisfy itself that the 

national authorities, basing themselves on an acceptable assessment of the 

relevant facts, applied standards which were in conformity with the 



10 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

principles embodied in Article 10 (see, among many other authorities, Zana 

v. Turkey, 25 November 1997, § 51, Reports of Judgments and Decisions 

1997-VII). 

40.  As to the sufficiency of those reasons for the purposes of Article 10 

of the Convention, the Court must take account of the overall background 

against which the statements in question were made. Thus, the contents of 

the impugned articles cannot be looked at in isolation from the controversy 

(see Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 62, 

ECHR 1999-III). 

41.  Furthermore, as the Court has previously pointed out in cases such as 

the present one concerning the press, a factor of particular importance for its 

determination is the vital role of “public watchdog” which the press 

performs in a democratic society (see Fatullayev v. Azerbaijan, 

no. 40984/07, § 88, 22 April 2010); and the national margin of appreciation 

is circumscribed by the interest of democratic society in ensuring and 

maintaining a free press imparting information of serious public concern 

(see Goodwin v. the United Kingdom, 27 March 1996, § 39, 

Reports 1996-II). The Court reiterates that the press plays a pre-eminent role 

in a State governed by the rule of law. Although it must not overstep certain 

bounds set, inter alia, for the protection of the reputation of others, it is 

nevertheless incumbent on it to impart – in a way consistent with its duties 

and responsibilities – information and ideas on political questions and on 

other matters of public interest (see Prager and Oberschlick v. Austria, 

26 April 1995, § 34, Series A no. 313). Not only does the press have the 

task of imparting such information and ideas; the public also has the right to 

receive them (see Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 41, Series A no. 103). 

42.  Nevertheless, Article 10 does not guarantee wholly unrestricted 

freedom of expression to the press, even with respect to coverage of matters 

of serious public concern. While enjoying the protection afforded by the 

Convention, journalists must, when exercising their duties, abide by the 

principles of responsible journalism, namely to act in good faith, provide 

accurate and reliable information, objectively reflect the opinions of those 

involved in a public debate, and refrain from pure sensationalism (see, 

among many others, Fressoz and Roire [GC], cited above, §§ 45, 52; 

Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, § 65, ECHR 1999-III; 

Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 78, 

ECHR 2004-XI; and Stoll v. Switzerland [GC], no. 69698/01, §§ 102-103, 

149, ECHR 2007-V). 

43.  In the exercise of its supervisory duties, the Court must verify in 

particular whether the authorities struck a fair balance when protecting two 

values guaranteed by the Convention which may come into conflict with 

each other in cases such as the present application, namely, on the one hand, 

freedom of expression protected by Article 10 and, on the other, the right of 

the person concerned to protect his reputation, a right which is enshrined in 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 11 

Article 8 of the Convention as part of the right to respect for private life (see 

Chauvy and Others, cited above, § 70) – while being mindful of the fact that 

journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 

exaggeration, or even provocation (see Prager and Oberschlick, cited 

above, § 38). However, offence may fall outside the protection of freedom 

of expression if it amounts to wanton denigration, for example where the 

sole intent of the offensive statement is to insult (see, e.g. Uj v. Hungary, 

no. 23954/10, § 20, 19 July 2011; Skałka v. Poland, no. 43425/98, § 34, 

27 May 2003). 

44.  Furthermore, the limits of acceptable criticism may in some 

circumstances be wider with regard to civil servants exercising their powers 

than in relation to private individuals. However, the courts – the guarantors 

of justice, whose role is fundamental in a State based on the rule of law – 

must enjoy public confidence; and it may therefore prove necessary to 

protect judges from offensive and abusive verbal attacks (see De Haes and 

Gijsels v. Belgium, 24 February 1997, § 37, Reports 1997–I; Janowski v. 

Poland [GC], no. 25716/94, § 33, ECHR 1999-I). 

45.  Where the right to freedom of expression is being balanced against 

the right to respect for private life, the relevant criteria have been laid down 

in the Court’s case-law as follows (see Axel Springer AG v. Germany [GC], 

no. 39954/08, §§ 90 to 109, 7 February 2012): (a) contribution to a debate 

of general interest; (b) how well known the person concerned is and what 

the subject of the publication was; (c) prior conduct of the person 

concerned; (d) method of obtaining the information and its veracity; 

(e) content, form and consequences of the publication; and (f) severity of 

the sanction imposed. 

46.  Moreover, in order to assess the justification of an impugned 

statement, a distinction needs to be made between statements of fact and 

value judgments in that, while the existence of facts can be demonstrated, 

the truth of value judgments is not susceptible to proof. The requirement to 

prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil and infringes 

freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the right secured 

by Article 10 (see, for example, Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 46, 

Series A no. 103; Oberschlick v. Austria (no. 1), 23 May 1991, § 63, 

Series A no. 204). The classification of a statement as a fact or as a value-

judgment is a matter which in the first place falls within the margin of 

appreciation of the national authorities, in particular the domestic courts 

(see Prager and Oberschlick, cited above, § 36). However, even where a 

statement amounts to a value judgment, there must exist a sufficient factual 

basis to support it, failing which it will be excessive (see Jerusalem v. 

Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II). As the Court has noted in 

previous cases, the difference lies in the degree of factual proof which has to 

be established (see Scharsach and News Verlagsgesellschaft v. Austria, 

no. 39394/98, § 40, ECHR 2003-XI). 



12 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

47.  There is a distinction to be drawn between reporting facts – even if 

controversial – capable of contributing to a debate of general public interest 

in a democratic society, and making tawdry allegations about an 

individual’s private life (see Armonienė v. Lithuania, no. 36919/02, § 39, 

25 November 2008). In respect of the former, the pre-eminent role of the 

press in a democracy and its duty to act as a “public watchdog” are 

important considerations in favour of a narrow construction of any 

limitations on freedom of expression. However, different considerations 

apply to press reports concentrating on sensational and, at times, lurid news, 

intended to titillate and entertain, which are aimed at satisfying the curiosity 

of a particular readership regarding aspects of a person’s strictly private life 

(see e.g. Hachette Filipacchi Associés (ICI PARIS) v. France, 

no. 12268/03, § 40, 23 July 2009; and MGN Limited v. the United Kingdom, 

no. 39401/04, § 143, 18 January 2011). Such reporting does not attract the 

robust protection of Article 10 afforded to the press. As a consequence, in 

such cases, freedom of expression requires a more narrow interpretation 

(see Société Prisma Presse v. France (dec.), nos. 66910/01 and 71612/01, 

1 July 2003; Leempoel & S.A. ED. Ciné Revue v. Belgium, no. 64772/01, 

§ 77, 9 November 2006; Hachette Filipacchi Associés (ICI PARIS), loc. cit.; 

and MGN Limited, loc. cit.). While confirming the Article 10 right of 

members of the public to have access to a wide range of publications 

covering a variety of fields, the Court stresses that in assessing in the 

context of a particular publication whether there is a public interest which 

justifies an interference with the right to respect for private life, the focus 

must be on whether the publication is in the interest of the public and not 

whether the public might be interested in reading it (see Mosley v. the 

United Kingdom, no. 48009/08, § 114, 10 May 2011). 

48.  The most careful scrutiny on the part of the Court is called for when 

the measures taken or sanctions imposed by the national authority are 

capable of discouraging the participation of the press in debates over 

matters of legitimate public concern (see Jersild v. Denmark, 23 September 

1994, § 35, Series A no. 298). In this regard, the amount of compensation 

awarded must “bear a reasonable relationship of proportionality to the ... 

[moral] ... injury ... suffered” by the plaintiff in question (see 
Tolstoy Miloslavsky v. the United Kingdom, 13 July 1995, § 49 Series A 

no. 316-B; and Steel and Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 96, 

ECHR 2005-II, where the Court held that the damages “awarded ... although 

relatively moderate by contemporary standards ... [were] ... very substantial 

when compared to the modest incomes and resources of the ... applicants ...” 

and, as such, in breach of the Convention; see also Lepojić v. Serbia, 

no. 13909/05, § 77 in fine, 6 November 2007, where the reasoning of the 

domestic courts was found to be insufficient given, inter alia, the amount of 

compensation and costs awarded equivalent to approximately eight average 

monthly salaries). 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 13 

ii.  Application of those principles to the present case 

49.  The Court notes that the study contained mostly a factual description 

of the events from the foundation of the Dialógus movement until its 

dissolution in late 1983. It also included a detailed account of specific 

actions of certain individuals. As regards Mr K., the article stated that he 

had ordered the removal of the movement’s poster from the university’s 

bulletin board, had prepared reports as a party member, and had reproached 

a candidate in the Communist youth organisation’s elections for having 

been supported by Dialógus. As it appears from the circumstances of the 

case, these activities were not in dispute in the domestic proceedings. 

50.  The courts criticised the applicants for having advanced remarks that 

in the “Dialógus-case” Mr K. had acted as “an official contact” of the secret 

services, collaborated with them as a quasi-agent, even exceeding what had 

been expected from such “official contacts”, and had been a hardliner in 

comparison with other officials. The domestic courts found that these 

statements were allegations of fact susceptible to proof. The applicants 

never endeavoured to provide any justification for these allegations, and 

their truthfulness has never been proved. The applicants argued throughout 

the proceedings that the disseminated statements did not constitute 

statements of facts, but were value judgments and conclusions of a historian 

with sufficient factual background. 

(α)  Assessment of the case in respect of the first applicant 

51.  At the outset the Court observes that the impugned statements were 

made in regard to a public official. Although the article asserted that Mr K. 

cooperated as an “official contact” with the State security of the previous 

regime, this criticism was limited to his role as a party official in the 1980s 

while in office at Pécs University and did not focus on his contemporary 

professional conduct as a Constitutional Court judge. In the Court’s view, in 

this particular context Mr K. as a public figure had to tolerate stronger 

criticism by the first applicant acting in his capacity as historian. Mr K. was 

not prevented from responding to the allegations because of professional 

self-restraint (retenue) due to his function and indeed made use of the press 

to make his views known. 

52.  Concerning the question as to whether the statements were factual, 

the Court does not dispute (see Pedersen and Baadsgaard v. Denmark 

[GC], no. 49017/99, § 76, ECHR 2004-XI) the domestic qualification of the 

allegations, namely that they were factual in nature, although it notes that 

the second-instance criminal court and the civil Court of Appeal considered 

them opinions (see paragraphs 14 and 18 above). The Court further recalls 

that an assumption as to the reasons and possible intentions of others is a 

value judgment, not a statement of facts that would lend itself to proof (cf. 

a/s Diena and Ozoliņš v. Latvia, no. 16657/03, § 81, 12 July 2007). 



14 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

In certain cases, the Court has objected to the restrictive definition of a 

term (e.g. the term “neo-fascist”, see Karman v. Russia, no. 29372/02, § 40, 

14 December 2006) resulting in a selective interpretation which may 

warrant different facts to be proven. The Court finds that the term “official 

contact” is a wide one, capable of evoking in those who read it different 

notions as to its content and significance (see Feldek v. Slovakia, 

no. 29032/95, § 86, ECHR 2001-VIII). 

53.  The Court notes the finding of the Supreme Court according to 

which the first applicant was unable to prove that Mr K. had been in regular 

contact with the State security, often anticipating and exceeding its 

expectations. The Court finds that these expressions exceeded the limits of 

journalism, scholarship and public debate. In the present case, it is not the –

arguably excessive – form of the expression but the defamatory content of 

these speculations, which the Court finds objectionable as being without 

sufficient factual support. 

Moreover, the Supreme Court noted that the allegations had subsequently 

been reproduced in a television broadcast and a book (see paragraph 19 

above), causing additional injury to Mr K. The Court likewise finds 

objectionable that the statements were repeated even after the judgment of 

rectification, by the publication of the book in question (see paragraph 12 

above). 

54.  The Supreme Court attributed much weight to the statement, which 

described Mr K. as an “official contact” who had actually cooperated with 

the State security; and it found that that statement was devoid of a factual 

basis. 

The requisite most careful scrutiny (see paragraph 48 above) requires the 

Court to consider whether the statements were interpreted in light of the 

article as a whole. For the Supreme Court, it was essential for the finding of 

lack of factual grounds (and of the resultant false perspective in which the 

applicants were found to have portrayed Mr K.) that there was no evidence 

that Mr K.’s report on the Dialógus affair made within the party hierarchy 

had been written on the commission, instruction or expectation of the 

Ministry of the Interior (see paragraph 19 above). 

55.  However, the Court notes that the article intended to demonstrate 

that collaboration, that is, the activities of “official contacts” meant 

cooperation without specific, express operational instructions from the State 

security. Limiting its analysis to this kind of direct cooperation with the 

State security, the Supreme Court failed to consider that Mr K.’s reports had 

been in any case available to the authorities of the Communist regime, nor 

did it attribute any particular relevance to the fact that the first applicant’s 

undeniably offensive and exaggerated statements were made within the 

context of the broader presentation of the workings of the oppressive 

mechanism of a totalitarian regime. It did not consider relevant, either, that 

the first applicant had indicated the sense in which he had used the term 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 15 

informing (see paragraph 8 above). Indeed, the article was written in order 

to demonstrate how closely the Ministry of the Interior and the “social 

organisations” had worked together, and especially, how tight the relation 

had been between party functionaries and the Ministry of the Interior (see 

paragraph 7 above). 

56.  The Court further recalls that the degree of precision for establishing 

the well-foundedness of a criminal charge by a competent court can hardly 

be compared to that which ought to be observed by a journalist or a 

historian when expressing his opinion on a matter of public concern, for the 

standards applied when assessing someone’s past conduct in terms of 

morality are quite different from those required for establishing an offence 

under criminal law (see e.g. Unabhängige Initiative Informationsvielfalt 

v. Austria, no. 28525/95, § 46, ECHR 2002-I; Wirtschafts-Trend 

Zeitschriften-Verlags GmbH v. Austria, no. 58547/00, § 39, 27 October 

2005; and Karman, cited above, § 42). 

57.  It follows that the Supreme Court did not assess the impact on 

Mr K.’s personality rights in the light of the role of the press and did not 

apply the “most careful scrutiny”, which is to be exercised by the Court in 

the present context. In particular, it did not consider the fact that many of 

the allegations regarding the involvement of Mr K. in the actions directed 

against the Dialógus movement had been proved true (cf. Bladet Tromsø 

and Stensaas, cited above, § 71). 

58.  In the context of the public debate regarding historical responsibility 

for the injustices of Communism, the Supreme Court argued that it was not 

acceptable to qualify all potentially available officials, that is, Communist 

party secretaries, as “official contacts” actually cooperating with the State 

security. 

The Court notes that the Supreme Court interpreted the first applicant’s 

description of these officials as one portraying them “guilty by association” 

– which, in that court’s view, could not prove that Mr K. “actually 

cooperated” with the State security (see paragraph 19 above). 

The Court cannot agree with the deduction of the Supreme Court. This 

line of reasoning disregards the fundamental tenet of the article, namely that 

the “official contacts” writing reports had indeed contributed to the work of 

the State security, and that even the “official contacts” had had a certain 

degree of freedom in cooperation. In the Court’s eyes, the evaluation of the 

use of this freedom in cooperation is a fact-related value judgment. 

59.  The Supreme Court concluded that the impugned defamatory 

statement, in the absence of a factual ground, presented Mr K. in a false 

light or was false. 

The Court finds that although the first applicant did not prove that Mr K. 

and his reports had actually been commissioned by the State security, it was 

nevertheless an undisputed fact that he, as a party secretary, had produced 

reports on the Dialógus affair. 



16 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

The Court finds that, on careful scrutiny, the broader connotation of 

“cooperation” should have also been considered; and in regard to that 

broader connotation, the restrictive interpretation of the impugned terms of 

the article by the Supreme Court pre-empted the consideration of other facts 

which were relevant to these terms and also the possibility to consider them 

as opinion (see paragraphs 53 and 58 above) with sufficient factual basis. 

60.  In view of the principal thesis of the article (see paragraphs 7 and 19 

above) it is plausible that the expressions “reporting”, acting as “informant”, 

or “collegial contact” do not refer to those activities being actually 

commissioned by the State security. The Supreme Court understood these 

activities as belonging to his responsibilities within the Party, without 

considering the relation thereof to the goals of the State security. 

The Court finds such a selective interpretation of the impugned 

statements, with the resultant burden of proof incumbent on the first 

applicant, hardly compatible with the demands of the most careful scrutiny 

applicable in the present case. 

61.  Beyond the demand of the most careful scrutiny that is required in 

the distinction of facts and opinion and in the evaluation of the factual basis 

of defamatory opinions, the assessment of the proper balancing between 

personality rights and freedom of speech rights requires the consideration of 

certain particular elements, outlined in paragraph 42 above. 

62.  As to the criterion of contribution to a debate of general interest, the 

Court notes that the statements held against the first applicant concerned the 

recent history of Hungary and aimed at shedding new light on the 

functioning of the secret service and, in particular, its reliance on public and 

party officials. The publication was based on research done by Mr Ungváry, 

a known historian, who, as specified in the introduction to the article, relied 

on material available in the Historical Archives of the State Security. 

63.  Against this background, the Court observes that various issues 

related to the Communist regime still appear to be open to on-going debate 

between researchers, in the general public as well as in Parliament (see 

paragraphs 19 and 24 above), and as such should be a matter of general 

interest in contemporary Hungarian society. It considers that it is an integral 

part of freedom of expression to seek historical truth and it is not its role to 

arbitrate on the underlying historical issues, which are part of a continuing 

debate between historians that shapes opinion as to the events which took 

place and their interpretation (see Chauvy and Others, cited above, § 69). It 

therefore concludes that this publication deserves the high level of 

protection guaranteed to political discourse – and the press, in view of its 

functions. However, these considerations are absent in the Supreme Court 

judgment (see also paragraph 60 above). 

64.  Concerning the question as to how well known the person concerned 

is and what the subject of the publication was, the Court considers that the 

personal moral integrity of holders of high offices is a matter of public 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 17 

scrutiny in a democratic society. The highest office holders, who are elected 

in the political process, must accept that their past public and political 

conduct remains open to constant public scrutiny. Mr K. was elected to one 

of the highest judicial positions by Parliament. The domestic courts 

established that he was a public figure in that he was member of the 

Constitutional Court at the time when the impugned statements were made. 

The publication did not concern his personal life but his public behaviour in 

the past, a matter that, in the Court’s view, is to some extent related to his 

position in 2007-2008. In fact, Mr K. did not conceal his past position 

within the Communist party. The Court is satisfied that since he was active, 

in his official capacity, in the public domain, he should have had a higher 

degree of tolerance to criticism (see Jerusalem, § 39, cited above). 

65.  As regards the prior conduct of the person concerned, the Court 

notes that Mr K. was an elected deputy party secretary at a university in 

1983. The Court cannot disregard the fact that the excessive criticism he had 

to face is related to his active participation in an organisation that was the 

recognised leading force in a totalitarian State, the People’s Republic of 

Hungary. 

66.  Concerning the method of obtaining the information and its veracity, 

the Court observes that Mr Ungváry, a historian by profession, relied on 

archival research and could rely on certain uncontested facts in regard to the 

operation of the State security. In particular, it is uncontested that Mr K. had 

local responsibilities in the Communist party and that he took action against 

the Dialógus movement, for example by removing their poster. 

67.  As to the content, form and consequences of the publication, the 

impugned article was written for a weekly literary magazine. It presented a 

scholarly position, debated among historians, though using excessive 

language (see paragraph 54 above), but without any sensationalism. Mr K. 

had the opportunity to comment on the allegations in the next issue of the 

paper; moreover, a further rectification was presented in the magazine. He 

was not accused of criminal wrongdoing (compare and contrast, Bladet 

Tromsø and Stensaas, cited above, § 67), and there is no indication that he 

suffered any negative consequences in his professional activities. 

68.  Lastly, concerning the severity of the sanction imposed, it is true that 

the applicant was subjected to civil-law, rather than criminal, sanctions. 

However, he was ordered to pay a considerable amount of money in 

damages and legal costs (see Koprivica v. Montenegro, no. 41158/09, § 73, 

22 November 2011). Moreover, the Court considers that the measure 

applied, in a matter which affects Mr Ungváry’s professional credibility as a 

historian, is capable of producing a chilling effect. In this connection, the 

Court emphasises that a rectification of the statement of facts had already 

been ordered by a national court; and the subsequent sanctions were not 

strictly necessary to provide an adequate remedy to Mr K. – who otherwise 



18 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

failed to claim in a proper form (see paragraph 20 above) a publication to 

give satisfaction at the expense of the perpetrator. 

69.  Having regard to the foregoing considerations, the Court finds that 

the domestic courts, by disregarding the above elements, did not establish 

convincingly a proper balance among the personality rights of a public 

figure and the first applicant’s right to freedom of expression – a right that 

directly served the general interest by furthering the debate on an issue of 

great public interest. The reasons adduced by those courts cannot be 

regarded as sufficient and relevant justification for the interference with the 

first applicant’s right to freedom of expression. The national authorities 

therefore failed to strike a fair balance between the relevant rights and 

related interests. The Court would add that the finding of lack of a fair 

balance is without any prejudice to the personality rights of Mr K., which 

were affected by the improper statements of the first applicant (see 

paragraph 54 above). 

70.  Accordingly, the interference complained of was not “necessary in a 

democratic society” within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention 

in regard to the first applicant. 

(β)  Assessment of the case in respect of the second applicant 

71.  The Court notes that the findings in regard to the lack of proper 

balance among the rights at stake hold true in respect of the second 

applicant as well, notwithstanding the fact that the sanction applied in its 

regard was not a matter of concern per se. 

72.  At this juncture, the Court also notes that the second applicant 

published Mr K.’s position about Mr Ungváry’s statements on 

25 May 2007, in the subsequent number of Élet és Irodalom. Thus, it 

allowed readers to form their own opinion by placing the article in question 

alongside the declarations of Mr K. 

73.  The Court further notes that the second applicant published an article 

discussing matters which have been found to be of public interest. In this 

connection, the Court considers that the impugned article was to a certain 

extent based on allegations of fact and as such susceptible to proof. It must 

therefore be examined whether the paper could reasonably regard the article 

written by a known historian as reliable with respect to the allegations in 

question and whether there were any special grounds for the paper to 

dispense with verifying if the allegedly defamatory information had a basis 

in facts. 

74.  Publishers are understandably motivated by considerations of 

profitability and by holding them responsible for publications often results 

in proprietary interference in the editorial process. In order to enable the 

press to exercise its ‘watchdog’ function, it is important that the standards of 

liability of publishers for publication be such that they shall not encourage 

censorship of publications by the publisher. The consideration of liability-



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 19 

related chilling effect is of relevance in the finding of the proper standard of 

care. 

75.  The Court observes that the access to the State security archives is 

restricted (see paragraph 24 above). It notes that the information serving as 

the factual basis for the allegations was thus, in all likelihood, not accessible 

for verification to the paper. At any rate, it would appear that the use of the 

archival sources requires special professional knowledge. The situation 

must be examined as it presented itself to the second applicant at the 

material time, rather than with the benefit of hindsight on the basis of the 

information obtained in the course of the domestic proceedings (see 

Koprivica, cited above, § 67; and Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, 

§ 66 in fine). The Court is satisfied that there was no reason for the second 

applicant to call into question the accuracy of an article written by a 

historian specialised in the affairs of the State security (see Koprivica, cited 

above, § 71). 

Thus, the Court is satisfied that the second applicant acted in accordance 

with the rules governing journalistic ethics. Moreover, it does not appear 

that the second applicant acted in bad faith, with the intent to denigrate 

Mr K. 

76.  For the reasons above, the Court considers that there has been a 

violation of Article 10 of the Convention in respect of the second applicant 

as well. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

77.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

78.  The applicants claimed, respectively, 10,739 euros (EUR) and 

EUR 5,800 in respect of pecuniary damage. These amounts correspond to 

the indemnities they were obliged to pay, the court fees and the legal costs 

they owed to their adversary. 

They moreover claimed EUR 6,000 and EUR 3,000 respectively in 

respect of non-pecuniary damage. 

79.  The Government contested these claims. 

80.  The Court considers that the applicants suffered pecuniary losses on 

account of the amounts they were ordered to pay to the plaintiff (see 

paragraph 20 above). 



20 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

It awards the first applicant EUR 7,000 in respect of pecuniary damage, 

also having regard to his own conduct. It further awards the second 

applicant any sums which have been paid by it in execution of the domestic 

court judgment plus interest. 

81.  Moreover, in view of the conduct of the first applicant the Court 

concludes that the finding of a violation constitutes sufficient just 

satisfaction in his regard for any non-pecuniary damage sustained. It lastly 

considers that the second applicant must have suffered some non-pecuniary 

damage and awards it, on the basis of equity, EUR 3,000 under this head. 

B.  Costs and expenses 

82.  Each of the applicants claimed EUR 890 for the costs and expenses 

incurred before the domestic courts and EUR 1,800 for those incurred 

before the Court, the latter amount corresponding to the legal work billable 

by their lawyer. 

83.  The Government contested these claims. 

84.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court dismisses the claims concerning 

the domestic proceedings, and awards the full sums claimed in respect of 

the proceedings before the Court, that is, EUR 1,800, to each of the 

applicants. 

C.  Default interest 

85.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Declares, unanimously, the application admissible; 

 

2.  Holds, by four votes to three, that there has been a violation of Article 10 

of the Convention in respect of the first applicant; 

 

3.  Holds, unanimously, that there has been a violation of Article 10 of the 

Convention in respect of the second applicant; 

 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 21 

4.  Holds, by four votes to three, that the finding of a violation constitutes 

sufficient just satisfaction in respect of the non-pecuniary damage which 

the first applicant suffered; 

 

5.  Holds, by four votes to three, 

(a)  that the respondent State is to pay to the first applicant, within three 

months from the date on which the judgment becomes final in 

accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 

amounts, to be converted into Hungarian forints at the rate applicable at 

the date of settlement: 

(i)  EUR 7,000 (seven thousand euros), plus any tax that may be 

chargeable, in respect of pecuniary damage; 

(ii) EUR 1,800 (one thousand eight hundred euros) plus any tax that 

may be chargeable to the applicant, in respect of costs and 

expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

6.  Holds, unanimously, 

(a)  that the respondent State is to pay to the second applicant, within 

three months from the date on which the judgment becomes final in 

accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 

amounts: 

(i)  any sums which it has paid in execution of the domestic court 

judgment and the domestic statutory default interest on these sums, 

plus any tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage; 

(ii)  EUR 3,000 (three thousand euros), plus any tax that may be 

chargeable, to be converted into Hungarian forints at the rate 

applicable at the date of settlement, in respect of non-pecuniary 

damage; 

(iii)  EUR 1,800 (one thousand eight hundred euros), plus any tax 

that may be chargeable to the applicant, to be converted into 

Hungarian forints at the rate applicable at the date of settlement, in 

respect of costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

7.  Dismisses unanimously the remainder of the applicants’ claim for just 

satisfaction. 



22 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT 

Done in English, and notified in writing on 3 December 2013, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Stanley Naismith Guido Raimondi 

 Registrar President 

 

 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 

the Rules of Court, the following separate opinions are annexed to this 

judgment: 

(a)  Partly dissenting and partly concurring opinion of Judges Raimondi 

and Kūris; 

(b)  Partially dissenting opinion of Judge Lorenzen. 

G.R.A. 

S.H.N. 

 

 

 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT  23 

– SEPARATE OPINIONS  

 

 

PARTLY DISSENTING AND PARTLY CONCURRING 

OPINION OF JUDGE KŪRIS,  

JOINED BY JUDGE RAIMONDI 

 

 

I. CONCURRING VIEWS 

 

1.  I agree that in respect of Irodalom Kft, the publisher, there has been a 

violation of Article 10 of the Convention. This publisher applied “the proper 

standard of care” when it relied on the professional expertise of the author 

of the offending article, a historian; it also published Mr K.’s statement 

wherein the former denied the allegations against him. These considerations 

present a sufficient basis to find that this publisher “acted in accordance 

with the rules governing journalistic ethics” and should not be held liable 

for spreading statements of fact and/or value judgments unfavourable to the 

person whose past activities were judged in the article. This applies to the 

factual and legal situation examined in this particular case. 

2.  Still, with a view to possible future cases pertaining to freedom of 

expression in general, and to alleged defamation or libel in particular, a rider 

should perhaps have been added to make it clear that this finding (and the 

reasoning on which it is based) should not be interpreted as a general rule, 

that is to say as a judicial precedent dispensing publishers of liability in all, 

most, or even many cases concerning the aforesaid issues. The very fact that 

a publisher may have published something written by a professional and/or 

may, a posteriori, have allowed the publication of a rectification or a denial 

of an accusation, cannot, per se, absolve the publisher of liability for 

disseminating a text or other message in which a person has been 

groundlessly accused or defamed by an ill-disposed value-judgment. Such a 

rider would have been in line with the principles, set out in paragraph 43 of 

the judgment, that journalistic freedom “covers possible recourse to a degree 

of exaggeration, or even provocation”, but that “offence may fall outside the 

protection of freedom of expression if it amounts to wanton denigration”. 

This reminder was given in the “general principles” sub-section of the 

judgment but no reference was made of the second of these two principles in 

the part of judgment dealing with the assessment of the case in respect of 

the publisher. In my opinion, that part of the judgment should have 

explicitly emphasised that principle, as a message from the Court that 

publishers do have their own responsibility, both in the formal legal and in 

the wider social and moral sense, which cannot be transferred to the author 

alone. The Convention defends publisher’s freedom to a very large extent, 

but not at the cost of absolute non-liability. 

 

II.  DISSENTING VIEWS 

 

3.  Regarding the finding that in respect of Mr Ungváry, the author of the 

impugned article, there has been a violation of Article 10 of the Convention, 

and the reasoning on which it is based, I respectfully disagree. The 

reasoning is sequential, thorough, addresses important aspects of the dispute 



24  UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT   

– SEPARATE OPINIONS  

 

 

and refers to the relevant case-law of the Court as established to date. All 

this is most commendable. 

4.  However, the dispute regarding the alleged infringement of 

Mr Ungváry’s freedom of expression is a borderline one where there is no 

clear-cut landmark precedent to serve as a point of reference, at least in one 

respect. The finding that the Hungarian authorities violated this applicant’s 

freedom of expression can be compared with the opposite one: that his 

freedom was not violated. In principle, such a finding could be as plausible 

as that of the majority. The notion of “the Hungarian authorities” includes 

the Supreme Court of Hungary, which acted as the domestic court of last 

instance. As the juxtaposition of the majority’s finding and the possible 

contrary finding favours no clear “winner” (as explained in paragraph 16 

below), there is no pressing reason not to give the benefit of the doubt to the 

said court. Regrettably, the majority’s standpoint was different. 

5.  Their finding is based on the reasoning that the Supreme Court did not 

strike a fair balance between the author’s freedom of expression and the 

right of the person concerned to protect his reputation, both guaranteed by 

the Convention. Mr Ungváry published the article in which Mr K., a local 

Communist party official in the mid-1980s (deputy secretary in a university 

under the one-party rule), was reported to have ordered the removal of a 

poster of a students’ movement, to have reported this to his party hierarchy 

and, at the secret service’s instigation, to have reproached a candidate in a 

Communist youth organisation for having been supported by that 

movement. The author did not state outright that Mr K. was an “agent” of 

the Communist regime’s State security, but he did invite, if not command of 

the reader the interpretation that Mr K. was not only “in regular and 

collegial contact with the State security” but also, presumably of his own 

free will and on his own initiative, “was in regular ... contact with the State 

security, quite often anticipating and exceeding its expectations”. He called 

Mr K. “an official contact ... busy as an informant and demanding hard-line 

policies”. According to the Supreme Court, such an assessment, if the 

author appeared unable to prove its veracity, amounted to qualifying Mr K. 

as a “quasi-agent” of the former undemocratic regime, and it found against 

Mr Ungváry. 

6.  Calling a person an “official contact” and a “quasi-agent” of the 

former Communist regime, however reproachful in the eyes of today’s 

citizenry, is not a legal but a moral and a political statement and per se does 

not entail legal consequences. Both the notion of an agent and that of a 

quasi-agent of a secret service suggest that the person’s actions contribute to 

the ends of that agency and, in the broader sense, of the corresponding 

regime. Such actions are typically covert, as others are not supposed to 

know about the agent’s or quasi-agent’s relationship with that agency. Both 

notions, at least for the purposes of this case, are limited to outsiders to the 

agency, that is to volunteer helpers, informants and other “outside” 

collaborators whose services are made use of by the agency, and exclude 

“normal” employees thereof. The relation between these notions, as they are 

perceived by the public at large, must also be considered. When one is 

called an agent of a secret service, it means that one is presumed to receive 

orders from that agency, to carry them out and (more often than not) to 

receive payment or other benefits for doing so; one is also presumed to be 

listed as an agent in a corresponding register not accessible to outsiders to 

the agency concerned (as a rule, a nomenclature of agents comprises more 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT  25 

– SEPARATE OPINIONS  

 

than one category, and the exact titles of collaborators vary). On the other 

hand, the label of a quasi-agent of a secret service designates a person who 

has volunteered or has been otherwise drawn into collaborating with that 

agency without entering into a formal relationship with it: he or she does not 

receive orders from the agency but acts on his or her own discretion along 

the policy lines sustained by the regime, does not (save in exceptional cases) 

receive financial or other incentives from the agency, and is not listed in its 

register. The distinction between an agent and a quasi-agent of a secret 

service is a formal one, as they both report actions the regime discourages, 

or help to prevent such actions. Irrespective of this difference, in the eyes of 

the public at large, both agents and quasi-agents of a secret service of an 

undemocratic regime deserve condemnation (see paragraph 11 below). 

7.  Establishing who is an agent/quasi-agent of a secret service and who 

is not is no easy matter even in a democracy, but it is infinitely more 

complex in a totalitarian system. In the judgment the one-party regime in 

Hungary in the mid-1980s is called “totalitarian” (paragraphs 55, 65). Even 

allowing for the fact that, by then, the Hungarian regime had become less 

repressive than it was, say, in 1950s, this does not alter the fact that it was, 

in essence, an undemocratic one. 

8.  Under totalitarianism, by definition, the official tends to penetrate all 

things non-official. In a one-party totalitarian system, all institutions and 

offices (including those nominally far removed from politics) are “official” 

in the sense that all institutions function, and offices are held, as long as 

they accept the possible interference with their activities by officials from 

the regime (including the secret service), that is to say, the possibility of a 

contact approaching them (whether officially or otherwise, as was often the 

case), whenever the regime decides to bring pressure to bear on an 

institution or an office-holder. Contrary to stereotype, it is a regime not of 

only all-penetrating downward surveillance and repression but also of wide-

scale bottom-up collaboration (whatever its motives may be); people have 

little choice but to more or less toe the line. Also, under one-party 

totalitarianism, by definition, formal orders or informal requests are often 

given to people by institutions and officials far more “innocent” than secret 

services. As to the secret services prompting “official contacts” in a 

totalitarian regime, anyone who has been “officially” (in the aforementioned 

sense) approached by a secret service officer with a request and did not 

refuse to comply (which would have been risky not only for the person 

concerned) but did what was required of him or her can be thought of, in a 

formal sense and if one is so inclined, as having collaborated with that 

agency and, thus, having been “an official contact” thereof, albeit 

grudgingly. This holds also for those who, either guided by their affection 

for a totalitarian regime or merely simulating loyalty thereto, have on their 

own initiative, “officially” entered into contact with its agents or otherwise 

attempted to contribute, or actually contributed, to the policies upheld by the 

regime. Does this automatically, in all cases, amount to one’s being a quasi-

agent of a regime or its secret service? In my opinion, the answer is no. In 

order for such categorisation, especially if made public, to be recognised as 

accurate, a lot more is needed. 

9.  The aforesaid does not exonerate people who collaborated – to a 

greater or lesser extent, whether willingly or against their will – with a 

totalitarian regime’s secret service from their moral or, where applicable, 

legal responsibility. Some were hard-hearted hardliners and informants; 



26  UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT   

– SEPARATE OPINIONS  

 

 

others compromised with the political climate; yet others succumbed to 

direct pressure (sometimes after agonising reflection). There was also a 

variety of other patterns and motives of behaviour. It is not necessarily 

possible, therefore, to deduce from the actual instance(s) of a person’s 

communication or interaction with the secret service that he or she was in a 

“collegial” contact with it, or acted on his or her own initiative or at the 

instigation of the secret service, or in accordance with what they thought 

was expected of them. The Supreme Court rejected the automatic 

assumption and the “guilty by association” reasoning (see paragraph 11 

below), but the majority have rejected this rejection. I believe that the 

Supreme Court’s standpoint deserves to be upheld. 

10.  The conduct of anyone who, under totalitarian rule, chose to behave 

in a loyalist manner must be judged not only from today’s perspective but 

also in the light of the reality of the situation at the material time, including 

prevalent patterns of behaviour in a comparable situation in that society, the 

behavioural options (if any) open to that person in that situation, the realistic 

consequences of alternative conduct and the assessment thereof by the 

person concerned. In the eyes of the law most of this is irrelevant. Whether 

every single loyalist to such a regime or anyone who informed its agents of 

any activities the regime discouraged, or anyone who carried out a request 

or order of its secret service, can be categorised as (and, where this is done 

publicly, accused of being) “an official contact”, “an informant”, or “a 

quasi-agent” of that regime’s secret service is a matter of political opinion, a 

moral judgment, an academic topic, and not a question to be decided in 

court. What is legally relevant is that, if a dispute arises regarding such 

public categorisation, which is tantamount to condemnation in the eyes of 

the public at large, whoever disseminated the accusation must be able to 

prove its accuracy, to prove that it is based on facts which have been 

interpreted without prejudice. 

11.  I share the majority’s view that a historian’s freedom to formulate 

judgments of this kind (provided they are based on facts) is protected by 

Article 10 of the Convention. Yet I disagree with the assessment that the 

Supreme Court, when finding against Mr Ungváry, overstepped the line 

drawn by the provisions of that Article. True, the facts related to Mr K.’s 

position (not a top one) in the party hierarchy and to his ordering of the 

removal of the poster and his writing of the report were not contested by 

Mr K. himself. However, the Supreme Court’s argument (quoted in 

paragraph 19 of the judgment) must not be ignored: “it is not possible to 

deduce from this potentiality [the possibility that the Ministry of the Interior 

indeed considered certain officials as ‘official contacts’ and that some of the 

so-called ‘official contacts’ occasionally cooperated with the State security 

and were active in the manner described by Mr Ungváry as ‘unambiguously 

incarnating the activities of an agent’] the general conclusion that every 

single [official] acted as an ‘official contact’; consequently, in the absence 

of proven facts, it is not acceptable to qualify all potentially available 

personalities ... as ‘official contacts’ actually cooperating with the State 

security. Public opinion condemns those persons who cooperated with the 

State security, even if they do not fall within the actual category of ‘agent’ 

or ‘informant’. Therefore, if someone is characterised, without a proper 

ground, as actually having carried out such activities, this violates that 

person’s reputation, according to public opinion.” Mr Ungváry offered no 

proof of his characterisation of Mr K., even at the national courts’ 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT  27 

– SEPARATE OPINIONS  

 

insistence. The Supreme Court also took into consideration the fact that, in 

the television interview, Mr Ungváry called Mr K. (who by then had already 

denied the allegations) “trash”, obviously not a scholarly term but an open 

insult, and apologised for having done so only in the course of the ensuing 

criminal proceedings. 

12.  The Supreme Court did not deny Mr Ungváry’s right to have his own 

assessment of Mr K.’s conduct at the material time, or to express that 

assessment in public. If it had done so, that would indeed have been a 

violation of Article 10 of the Convention. What the Supreme Court urged 

the author to do was to prove his public assessment of Mr K.’s conduct, 

which Mr Ungváry appeared not to be able to do. This requirement is in line 

with the ethical imperatives applicable to anyone emitting any fact or value-

judgment in respect of any person, in general, and with the ethical 

imperatives of academic research and journalism, in particular. 

13.  According to the majority, “the Supreme Court did not assess the 

impact on Mr K.’s personality rights in the light of the role of the press and 

did not apply the ‘most careful scrutiny’”, and “it did not consider the fact 

that many of the allegations regarding the involvement of Mr K. in the 

actions directed against the students’ movement had been proved true” 

(paragraph 57 of the judgment). In my opinion, not only did the Supreme 

Court assess the said balance but, having done that, it found that 

Mr Ungváry had upset it to the detriment of Mr K.’s personality rights. The 

quotation from the Supreme Court’s judgment (see paragraph 11 above) 

attests just that. The Supreme Court did not overstep its margin of 

appreciation in qualifying the author’s statement as a statement of fact and 

not as a value-judgment (cf. paragraph 46 of the judgment) but took the 

view that, although there was a public interest in discussing the issues 

concerned, there was no public interest in irresponsible, defamatory 

language in respect of a person without proper substantiation. 

14.  The core of my disagreement with the majority’s position is the 

methodology of interpretation of polysemous terms. “Official contact” is a 

“wide” term, “capable of evoking ... different notions as to its content and 

significance” (paragraph 52 of the judgment). Still, a court should not give 

the benefit of the doubt to an author who has used (especially by design) an 

ambiguous or vague word or expression in order to portray a person in an 

unfavourable light. If a word or expression used in respect of a person has, 

say, two meanings one of which is contemptuous, scathing, disdainful, 

scornful or otherwise hurtful and the other is unbiased, unprejudiced, 

disinterested, dispassionate or otherwise impartial, but a reader will tend to 

understand the former meaning, if any dispute arises the author should be 

required to justify using that particular term, failing which he or she should 

be held liable, if the law so provides, for not having chosen a more fair-

minded vocabulary. The same holds for words and expressions that may be 

understood as statements of fact by some and as value-judgments (opinions) 

by others. Relying on freedom of expression as a fundamental value 

protected by the Convention, inter alia, is not convincing enough to allow 

an author to evade responsibility for inviting a reasonable reader (not 

necessarily most of them) to form the opinion that a certain characteristic 

attributed to a person is actually an impartial statement of fact. The majority 

have concluded that a broad connotation should be given to a whole set of 

terms: not only “official contact” but also “cooperation”, “reporting”, 

“informant” and “collegial contact” (see paragraphs 59, 60 of the judgment). 



28  UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT   

– SEPARATE OPINIONS  

 

 

The frequency with which the terms thus collectively exculpated are used 

attests to precisely the opposite conclusion: that they were used in respect of 

Mr K. in a restrictive sense. Clemency towards the expanded connotation of 

the disputed terms (justified from the linguistic or semantic perspective but 

not from the legal one) has allowed them to be interpreted in this case as 

“opinions with sufficient factual basis”. I object to this interpretation 

because it conceals the fact that a reasonable reader will naturally grasp their 

restrictive meaning, and, thus, perceive them not as value-judgments but as 

statements of fact. As to the meaning of the terms in issue preferred by the 

author himself, and his prejudice against Mr K., they are revealed and 

corroborated by the fact that the author did not bother to change them in a 

publication which followed the court-ordered rectification of the statement 

of fact, as well as by his vocabulary in the television interview (see 

paragraph 11 above). Therefore, I cannot join the majority in reproaching 

the Supreme Court for failing to follow the broader rather than the 

restrictive connotation of the terms “cooperation”, “official contact”, 

“reporting”, “informant”, “collegial contact” and so on. 

15.  Mr Ungváry’s assessment of Mr K’s personality is based on his 

perception of the motives that led Mr K. to act as he did. For him, in the 

mid-1980s Mr K. anticipated and exceeded the expectations of the State 

security, being an informant of the regime and a hard-line Communist 

policy supporter. A historian, like anyone else, has the right to be critical of 

any activity that compromised with the totalitarian regime instead of 

resisting it, and the right to maintain that every single person who held a 

position (however low) in the party hierarchy was a pillar on which that 

regime rested. The right to hold such an opinion is protected by the 

Convention. A historian can also categorise, in his own academic taxonomy, 

those who collaborated or at least compromised with the totalitarian regime 

as “official contacts” or “informants”, or “quasi-agents”, or “agents”, for 

example. It is not for a court to decide whether such extra-legal 

categorisation is appropriate. Still, in this Court’s jurisprudence, an essential 

distinction is drawn between the right to hold an opinion and the right to 

express it openly and publicly. An analyst has to accept the condition that if 

and when any of the aforementioned labels is publicly attached to a person 

and this can result in public condemnation of the person concerned 

(especially if the category was coined in an academic discourse and was not 

actually used to classify people at the material time), the burden of proof of 

the accuracy of the categorisation lies upon the analyst. If the latter fails to 

prove it, then one has to accept that a sanction provided for in law can be 

imposed on him or her. Mr Ungváry failed, in the domestic court 

proceedings, to prove the veracity of his categorisation of Mr K. as an 

“official contact”, an “informant” or a “quasi-agent” of the former regime. 

Therefore, in my opinion, the Supreme Court, in deciding that Mr Ungváry 

infringed Mr K.’s personality rights, did not deviate from the standards set 

forth in the Court’s case-law. 

16.  Mr Ungváry’s assessment of Mr K.’s conduct in 1983 may be correct 

or incorrect. The majority have not contradicted his interpretation, but nor 

have they endorsed it. Alternative interpretations may be as plausible as the 

one discussed here, especially if an analyst makes an effort to pronounce 

judgement on an individual’s past conduct not only from today’s 

perspective but also having regard to the reality of the situation at the 

material time (see paragraph 10 above; although this may not be an easy 



 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT  29 

– SEPARATE OPINIONS  

 

thing for a person born in 1969 to do in respect of one born in 1951), and 

with a deeper understanding that the motives behind a person’s politically 

relevant conduct, especially under totalitarianism, do not fit into an 

oversimplified “black or white” scheme, of “cooperation or non-

cooperation”, but are often much more complicated. For instance, one could 

take into account that in the former Communist totalitarian regimes in 

Europe many reports were written along official hierarchy lines not only 

because people were eager or happy to write them but also because they 

were an important element of “official” discipline. Account could also be 

taken of the fact that such reports might be written not in order to inform the 

regime of activities it discouraged and persecuted, but because people were 

well aware of the likelihood that they themselves would be reported on by 

someone else. One might also imagine that Mr K.’s conduct in the students’ 

movement case in ordering the removal of a poster by a university party 

official was meant as a message to the State security that it need not 

interfere because the matter had been settled. Such speculations are every bit 

as plausible as Mr Ungváry’s. None of them is advocated here; they 

illustrate that writing a report within an official hierarchy does not 

necessarily stamp the writer as a hard-liner working for the secret service, 

anticipating its orders and so on. Post-Communist countries’ history is full 

of examples of individuals who, having been loyal to the regime and even 

having held important positions under it, later turned out to be among those 

who effectively brought about its downfall, not to mention those who put on 

a show of co-operating with the regime but only out of wariness, precaution, 

prudence, or fear, and not because they sympathised with the ruling party’s 

policy. 

17.  Because Mr Ungváry was unable to prove the veracity of his 

assessment of Mr K.’s conduct, his assessment cannot be considered legally 

defensible. The Supreme Court did not grant it legal protection, and I 

support this view because there was no evidence that such arbitrary 

categorisation of Mr K. contributed to any progressive development in a 

democratic society. Now the Court has found in favour of Mr Ungváry, 

thereby lending his statements at least some legal credence, notwithstanding 

the failure of their author to substantiate them. Such a finding cannot but 

encourage the publication, as opinions, of abusive statements wittingly 

expressed in polysemous terms, even if the authors cannot prove their 

veracity, when in fact the reader perceives them as statements of fact not 

distorted by prejudice. Thus, this finding may have an undesirable cascade 

effect. 

18.  One more point has to be made. At the material time Mr K. was, and 

at the time of examination of this case still is, a sitting Constitutional Court 

judge. The publication of the offending article coincided with his re-election 

to that position. In the “general principles” part of the judgment, it is stated 

that “the limits of acceptable criticism may in some circumstances be wider 

with regard to civil servants exercising their powers than in relation to 

private individuals. However, the courts – the guarantors of justice, whose 

role is fundamental in a State based on the rule of law – must enjoy public 

confidence; and it may therefore prove necessary to protect judges from 

offensive and abusive verbal attacks” (paragraph 44). Yet this principle was 

not brought into play in the Court’s assessment of the case in respect of the 

author of the offending article. 

 



30 UNGVÁRY AND IRODALOM KFT. v. HUNGARY JUDGMENT   

– SEPARATE OPINIONS  

 

 

PARTIALLY DISSENTING OPINION OF  

JUDGE LORENZEN 

 

Like Judge Kūris, I voted for finding no violation of Article 10 of the 

Convention in respect of the first applicant; and my reasons for that largely 

correspond to those advanced in his separate opinion. 

 

 


